Är min enhet verkligen defekt?

Ibland fungerar enheten inte som förväntat. För det mesta kan du lösa detta själv. Om du löser problemet själv behöver du inte skicka in enheten för reparation. Och det sparar tid!

Nedan hittar du vanliga problem och deras lösningar. Klicka på ett problem för att läsa förklaringen.


Vanliga problem

  • Min enhet startar inte (längre)

    Oavsett om din telefon är ny eller om du har haft den ett tag kan det hända att telefonen plötsligt inte slås på. Detta kan bero på flera saker, så prova följande innan du skickar in telefonen för reparation i onödan.

    • Avtagbart batteri: Har du en ny enhet men kan inte slå på den? Om du har en enhet med ett avtagbart batteri kan det hända att det fortfarande finns en skyddsfilm runt batteriet. Den är placerad mellan batteriets och enhetens kontaktpunkter. I så fall tar du bort baksidan av enheten och batteriet. Ta bort plastfilmen och sätt tillbaka batteriet i enheten. Slå sedan på telefonen igen.

    • Tomt batteri: Detta kan vara uppenbart, men det kan hända att din telefon har varit tom under en längre tid, vilket gör att det tar en stund innan den börjar ladda. Ladda telefonen i minst en timme och se om du kan slå på den.

    • Felaktig laddare: Om telefonen inte vill ladda kan det bero på laddaren. Prova laddaren med en annan telefon och prova en annan laddare med din telefon. Glöm inte att byta både stickpropp och kabel, eftersom det också kan finnas ett problem med någon av dessa två saker. På så sätt kan du kontrollera om problemet är i telefonen eller i laddaren.

    • Smuts i laddningsporten:Om du har haft din telefon ett tag kan det samlas damm i laddningsporten. Detta kan leda till att telefonen inte laddas. Du kan försöka ta bort dammet själv med en speciell pipett som blåser ut luft, eller så kan du försöka blåsa ut dammet själv. Om det inte fungerar kan du gå till en telefonbutik i närheten. De kan ofta ta bort dammet åt dig.

  • Min enhet laddas inte

    Om telefonen inte slås på direkt kan batteriet ha varit urladdat under en tid. I sådana fall behöver telefonen lite längre tid på sig för att börja laddas. Ladda telefonen i minst en timme och se om du kan slå på den.

    • Felaktig laddare: Om telefonen inte vill ladda kan det bero på laddaren. Prova laddaren med en annan telefon och prova en annan laddare med din telefon. Glöm inte att byta både stickpropp och kabel, eftersom det också kan finnas ett problem med någon av dessa två saker. På så sätt kan du kontrollera om problemet är i telefonen eller i laddaren.

    • Smuts i laddningsporten:Om du har haft din telefon ett tag kan det samlas damm i laddningsporten. Detta kan leda till att telefonen inte laddas. Du kan försöka ta bort dammet själv med en speciell pipett som blåser ut luft, eller så kan du försöka blåsa ut dammet själv. Om det inte fungerar kan du gå till en telefonbutik i närheten. De kan ofta ta bort dammet åt dig.

  • Mitt batteri tar snabbt slut

    Om du har haft din telefon en längre tid kan det hända att telefonens batteri tar slut snabbare än i början. Även när du precis har fått din telefon kan batteriet ta slut snabbare än vad du trodde. Den korta batteritiden kan bero på olika saker. Här är några tips:

    • Uppdatera din programvara: Med varje programuppdatering försöker de fördela effekten som telefonen använder på rätt sätt. Det är troligt att batteritiden plötsligt blir mycket längre igen om du uppdaterar din programvara. (Android, iOS)

    • Starta om telefonen regelbundet: Starta om telefonen varje vecka. Detta förhindrar att batteriet används av onödiga program och att dess varaktighet påverkas av små minnesfel.

    • Inaktivera onödiga funktioner och appar: Bluetooth, Wifi och GPS är funktioner i telefonen som du inte använder hela dagen, men de förbrukar en enorm mängd energi. Stäng därför alltid av dem när du inte längre använder dem. Kontrollera även telefonens batteriinställningar. Där kan du se hur mycket batteri din telefon använder per app.
  • Min telefon är långsam

    Det är inte förvånande att telefonen efter ett tag svarar lite långsammare än när den var ny. Här är några tips för att se till att telefonen svarar lite snabbare:

    • Uppdatera din programvara: Varje programvaruuppdatering försöker göra att telefonens hårdvara fungerar bättre med telefonens programvara. Det kan därför hända att telefonen blir lite snabbare igen när du gör en programuppdatering. (Android, iOS)

    • RÅterställ telefonen: Om du återställer telefonen till fabriksinställningar kommer allt att återställas och den fungerar förmodligen som tidigare. Alla fel kommer att tas bort och dina filer kommer inte längre att vara i vägen. (Android, iOS)

    • Ta bort onödigt innehåll från telefonen: Både lagringsutrymmet och cacheminnet kan göra att din telefon blir full och därför långsammare. Du kan förhindra detta genom att tömma cacheminnet då och då och kontrollera dina filer.
  • Min enhet är inte inställd på det språk jag vill

    Det är möjligt att enheten inte visar ditt eget språk första gången den startas. På de flesta telefoner kan du emellertid byta språk redan från början. Om inte kan du oftast lösa problemet genom att sätta in SIM-kortet. Stäng av telefonen, sätt in ett SIM-kort från önskat språk och starta om telefonen. Ofta visas nu alternativet att ställa in telefonen på detta språk.

  • Min enhet har ett SIM-lås

    Gomibo erbjuder endast olåsta enheter. Om du har beställt din telefon via Gomibo är den alltid olåst. Det är kanske något annat som händer med ditt SIM-kort. Se frågan nedan "Min telefon känner inte igen mitt SIM-kort" för en lösning.

    Använder du ett utomeuropeiskt SIM-kort?
    Vissa telefoner har ett regionalt lås vilket gör att en telefon som till exempel tillverkats för den europeiska marknaden inte kan säljas i USA. På Gomibo säljer vi endast europeiska telefoner. Om du använder ett utomeuropeiskt SIM-kort kan det därför hända att det inte fungerar på grund av regionlåset.

    Regionlåset avaktiveras på många enheter genom att ringa 5 minuter (i följd) med ett europeiskt SIM-kort. I detta fall kan du försöka upphäva regionlåset genom att använda en väns eller familjemedlems europeiska SIM-kort och ringa ett samtal med det på din telefon. Du kan även köpa ett europeiskt förbetalt kort och använda det för att ringa samtal i 5 minuter. Obs! Regionslåset kan inte alltid inaktiveras. Vi rekommenderar därför alltid att du använder ett europeiskt SIM-kort i din enhet.

  • Min enhet känner inte igen mitt SIM-kort

    Om telefonen inte frågar efter en PIN-kod när du har satt in SIM-kortet kan det hända att SIM-kortet inte läses. Det är först och främst bra att veta om det är SIM-kortet eller telefonen som är problemet. För att ta reda på detta gör du ett korstest av SIM-kortet:

    1. Sätt in ditt eget SIM-kort i en annan telefon och se om det fungerar;
    2. Sätt in ett annat SIM-kort i telefonen och se om det fungerar.

    Om SIM-kortet inte heller fungerar i en annan telefon är det SIM-kortet som är problemet. Om telefonen inte fungerar med ett annat SIM-kort är det din telefon som är problemet.

    Använder du ett kort med ett klippt SIM-kort? Vissa enheter är mycket känsliga för SIM-kortets form och fungerar inte korrekt om kortet är klippt lite snett. Försök att se om ett original mikro- eller nano-SIM-kort fungerar. För säkerhets skull kan du prova det klippta SIM-kortet i en annan enhet. På så sätt kan du ta reda på om det är SIM-kortet eller enheten som är problemet.

    Var telefonen påslagen när du satte in SIM-kortet? Starta sedan om enheten. Fungerar den fortfarande inte? Då kan telefonen ha ett fel. Vi hjälper dig gärna att lösa detta. Se sidan Garanti och reparationer.

  • Min enhet har ingen tjänst

    Det kan antingen vara ett problem med telefonen eller med SIM-kortet. Försök först att ta reda på var problemet ligger.

    1. Sätt först in SIM-kortet i telefonen igen och starta om den. Se till att du har angett PIN-koden och kontrollera om tjänsten är aktiv nu.
    2. Har du fortfarande ingen tjänst? Sätt in SIM-kortet i en annan telefon. Om du har tjänsten aktiverad kan det vara ett problem med telefonen. För att utesluta detta är det bra att först prova följande. Även om du inte har någon tjänst kan du prova följande.
    3. Sätt in ett annat SIM-kort i enheten, t.ex. från en vän eller familjemedlem. Kontrollera om du har tjänsten aktiverad med det här kortet. Har du tjänsten aktiverad nu? I sådana fall är det problem med ditt SIM-kort eller med din operatörs täckning. Du kan ansöka om ett nytt SIM-kort från din leverantör.
    4. Har du ingen tjänst aktiverad med ett annat SIM-kort? Då är det troligen din enhet som är problemet. Försök först att återställa telefonen eftersom detta ofta hjälper till att lösa problemet.

    Har inget av ovanstående tips hjälpt? Då hjälper vi dig naturligtvis gärna att lösa problemet. Se sidan Garanti och reparationer.

  • Min enhet ansluter inte till mobilt internet

    Är du inte ansluten till internet? Det kan bero på vissa inställningar i telefonen. I så fall kan du försöka ändra APN-inställningarna manuellt.

  • Min skärm svarar inte

    Om skärmen inte svarar kan telefonens TalkBack-funktion vara aktiverad. Detta förändrar helt hur du använder din telefon. Stäng av TalkBack-funktionen och skärmen bör fungera igen.

  • Min skärm lyser rött

    Om enhetens skärm plötsligt verkar mer röd än normalt kan det hända att nattläget är aktiverat.

    • Android-enheter kan du kontrollera detta genom att svepa uppifrån och ned två gånger. Detta öppnar inställningarna där du kan kontrollera om du har nattläget aktiverat. Inaktivera denna funktion genom att trycka på knappen.
    • iPhones kontrollerar du detta genom att svepa nedifrån och upp. Detta öppnar kontrollpanelen. Håll ned reglaget för ljusstyrka länge (eller tryck hårt med 3D Touch) och se om True Tone och Night Shift är aktiverade. Inaktivera båda funktionerna genom att trycka på knappen.

    Är problemet inte löst?
    Då kan det också vara ett problem med skärminställningarna. Om du har en telefon med AMOLED-, Super AMOLED- eller OLED-skärm kan det bero på skärminställningarna. På de flesta telefoner kan du öppna dem genom att trycka på "Inställningar" och "Skärm". Om du hittar alternativet "Skärmkalibrering" här kan du justera färgerna på skärmen med till exempel ett reglage.

  • Min skärm har en "död" eller blinkande pixel

    Har en av pixlarna på skärmen en annan färg än de andra eller blinkar den vitt när du ringer? I de flesta fall är detta en närhetssensor. En närhetssensor är en sensor som kan "se" om du håller telefonen mot ditt öra. Skärmen stängs då av automatiskt för att du inte ska råka lägga på av misstag när du vidrör skärmen med örat.

    På enheter med en stor skåra eller bred ram är närhetssensorn ofta inbyggd i skåran eller ramen. När bildskärmen fyller upp hela fronten är den vanligtvis integrerad i själva bildskärmen.

  • Min enhet är långsam, kraschar ofta eller har plötsligt fått kort batteritid.

    Om du använder enheten mycket kommer lagringsutrymmet långsamt att fyllas med appar, filer och processer. Detta kan leda till att telefonen blir långsammare, kraschar oftare eller får kortare batteritid.

    • Ta bort filer: Prova med att ta bort filer t.ex. appar, foton, videor och musik från din telefon. Detta minskar mängden RAM-minne som används och ökar enhetens tillgängliga lagringsutrymme. Detta förbättrar ofta hastigheten och batteritiden.
    • Återställ enheten: Om du vill börja om från början kan du återställa enheten. Detta återställer telefonen till samma tillstånd den befann sig i när den kom från fabriken. När du återställer till fabriksinställningar raderas alla filer på telefonen. Gör därför först en säkerhetskopia av de filer du vill behålla! Återställ telefonen till fabriksinställningarna genom att gå till "Säkerhetskopiera och återställa" i inställningarna. Tryck på "Återställ till fabriksinställningar". När du har gjort detta kommer telefonen att vara helt tom igen och problemen har troligen åtgärdats.
  • Mina hörlurar avger inget ljud

    Om du har öronsnäckor, till exempel Apple AirPods, kan det komma in smuts i öronsnäckorna. När det plötsligt blir sämre ljud i öronsnäckor är det oftast på grund av smuts som samlats i dem. Smuts kan samlas i öronsnäckorna om de inte rengörs, så det är viktigt att du rengör dem regelbundet. Du kan läsa om kan du läsa om hur du rengör AirPods på Apple-webbplatsen. Följ även dessa tips för andra öronsnäckor.