På den här sidan hittar du mer information om produktrecensioner på Gomibo. Dessa recensioner hjälper andra kunder att välja den produkt som passar dem bäst. Syftet med recensionerna är att informera andra kunder om deras erfarenheter med specifika produkter. När våra kunder skriver en recension måste de följa vissa regler, som finns listade i våra riktlinjer.
Endast kunder som har beställt en specifik produkt från Gomibo kan lämna en recension om den. Kunderna uppmuntras att dela sina personliga erfarenheter av produkten, både positiva och negativa. Fyra veckor efter att en beställning har lagts får kunden en inbjudan via e-post att skriva en recension, så att de har haft tid att testa produkten ordentligt. Vi publicerar både inbjudningsbaserade och självinitierade recensioner. Vi ber aldrig kunder att skriva recensioner i utbyte mot ersättning. Däremot anordnar vi ett lotteri med rabattkuponger och butikskredit bland kunder som lämnar en recension på vår webbplats. Recensionens innehåll påverkar inte lotteriet. Våra recensioner visar tydligt om en rabattkupong kunde vinnas genom att lämna en recension.
Recensionerna kan lämnas via den personliga orderstatussidan eller via kundkontot. Detta kräver specifika inloggningsuppgifter som endast kunden och Gomibo har tillgång till. Varje recension granskas dessutom manuellt. Recensioner utan text godkänns automatiskt, men alla skrivna recensioner kontrolleras alltid. Alla recensioner som följer riktlinjerna publiceras.
När kunder vill skriva en produktrecension ställer vi dem några frågor. Först kan de ange om de rekommenderar produkten eller inte. Sedan kan de betygsätta våra produkter på en skala från ett till fem stjärnor baserat på vissa egenskaper. Dessa egenskaper fastställs av oss och varierar beroende på produktkategori. Till exempel, för mobiltelefoner frågar vi om kamera, skärm, hastighet, batteritid och pris–kvalitet. För hörlurar frågar vi om pris–kvalitet, design, ljudkvalitet, komfort och byggkvalitet. De smileys som kunderna fyller i när de lämnar en recension omvandlas till ett betyg. Utifrån dessa svar beräknas det genomsnittliga betyget. Kunden kan publicera sin recension efter att ha svarat på frågorna, men kan även välja att utveckla sin beskrivning ytterligare. Till exempel kan de ange produktens fördelar och nackdelar samt ge en mer detaljerad beskrivning i ett textfält. Slutbetyget är därmed ett genomsnitt av alla recensioner, upp till fem stjärnor. Detta genomsnittliga stjärnbetyg ger snabb och användbar återkoppling för andra potentiella kunder.
Eftersom endast kunder som har gjort en beställning på Gomibo kan skriva en recension, begränsas risken för fusk redan från början. Detta garanterar att recensionerna kommer från användare med direkt erfarenhet av produkten. Om det visar sig att en kund har blivit utsatt för något slags bedrägeri vid hanteringen av recensioner, agerar vi omedelbart.
Våra produkter visar alltid betyget och antalet recensioner. Utöver det totala betyget visas även genomsnittliga betyg för olika egenskaper, beroende på produktkategori. Recensionerna sorteras som standard efter ”Mest hjälpsamma”. I denna sortering visas recensioner med flest tummar upp (minus tummar ner) högst upp. Kunderna kan också sortera efter ”Senaste”, vilket visar recensionerna i kronologisk ordning.
Innan en recension publiceras på webbplatsen kontrolleras den. Om recensionen inte uppfyller kraven redigeras eller tas den bort. Vad får inte förekomma i en recension?
Utöver recensionerna på vår egen webbplats samlar Gomibo också in kundomdömen via en oberoende tredjepartsplattform – Trustpilot.
Denna externa recensionsplattform ger ett extra lager av transparens och gör det möjligt för kunder att dela sina erfarenheter även utanför vår egen webbplats. Precis som med recensioner som hanteras av Gomibo tillåter plattformen generellt endast recensioner från kunder som har gjort ett köp, använt en tjänst eller haft en verklig affärsrelation med oss.
Nedan hittar du en länk till Trustpilots riktlinjer för recensioner: